Na podložku (víčko) nalijeme barvu a válečkem přejíždíme a mírně tlačíme, dokud všechnu barvu nenasajeme do válečku. Barva může být neředěná i ředěná podle toho, jak světlý podklad chceme namalovat. Apták v tomto případě raději ředí, na světlejším podkladě pak lépe vyniknou jemná razítka.

Příklad jednobarevného válečku, pruhy jsou na ubrousku vedeny příčně i podélně. V místě, kde více přitlačíme na váleček, vzniknou tmavší skvrny, které se více zapíjí do látky. Vyzkoušejte si různé přítlaky a také i různě namočený váleček- víc vody i míň vody. Dosáhnete tak různých efektů.

Příklad vícebarevného válečku. Předem si vybereme barvičky, které by nám spolu hezky ladily. Výběr Aptáka je na fotce vlevo. Vpravo vidíte jakým asi způsobem „maluje“ váleček. Druhou rukou si přidržte podkladovou tkaninu a napínejte ji v průběhu válečkování, aby se váleček nezadrhával a maloval souvislý pruh. Váleček dle předešlého popisu naplníme zeleným tekutým textilním Izinkem.

Apták si udělal pár prvních zkušebních čistě zelených čar. Pak na váleček přímo nakapal další barvu (fialovohnědou, přímo do zeleně obarveného válečku) a na podložce jemným přítlakem zapracoval druhou barvu do té první.

A namalujeme válečkem pruhy, podélné i příčné. Dle toho, jak moc a na jaké místo (na válečku) zapracujete druhý odstín do prvního, vznikají různé efekty. V našem případě jsme nechali přiznané kapky, zapracovali je jen trošku mírným rozválením na podložce.

Pokud se nám zdá některá plocha málo členitá, probarvená, tak po zaschnutí ubrousku ji doplníme ještě ostrými cákanci- rozprašovačem.